Читаю сьогоднішнє євангельське зачало – і думаю: а чи мені коли пощастило зустріти в своєму церковному оточенні людину, здатну ось так, по-євангельському, прощати? Прощати, не очікуючи на взаємність, не сподіваючись перепрошення?
Чи не всі в Церкві читали, або принаймні хоча б раз прослухали цю розмову апостола Петра з Ісусом:
«Тоді
підійшов Петро і каже до Нього:
- Господи!
Коли мій брат згрішить супроти мене, скільки разів маю йому простити? Чи маю до
сімох разів прощати?
Ісус
промовив до нього:
- Не кажу тобі: до сімох разів, а до сімдесяти раз по сім» (Мт. 18:22).
Але ж не щастило мені зустрічатися з такими прикладами, і все! З протилежними – скільки завгодно. Причому неприхованими, демонстративними. Коли над одним натовпом вірян здіймається гасло «Геть московського попа!», а над іншим – «Стоп Варфоломій!» Коли зрізаються замки на храмі, а опоненти анафемуються як «неканонічні». Або коли особиста образа чи непогамовані амбіції штовхають поза межі парафії, стають поживою для звинувачень усієї громади в надуманій ворожості. Коли розбурхана уява витворює зі співбрата шахрая й спонукає до безпідставних звинувачень його в гендлярських махінаціях. Та скільки таких випадків трапляється на кожному кроці – і то в церковному середовищі…
Колись прп. Симон Печерський описав був історію двох духовних братів – диякона Євагрія і священика Тита. Ця історія згодом увійшла до Києво-Печерського патерика як слово 23. Нерозлучні друзі, вони раптом перейнялися такою ненавистю один до одного, що не хотіли навіть бачитися. Євагрій відвертався, коли Тит кадив церкву; Тит служив непрощений, Євагрій причащався, гніваючись. Аж ось Тит розхворівся і покликав Євагрія, аби перепросити його за все. Зібравшись із останніми силами, він підвівся з ліжка, впав навколішки й промовив:
- Прости мене, отче, і благослови!
Натомість непримиренний у гніві Євагрій відрік:
- Ніколи з ним не примирюся – ні в цьому віці, ні в майбутньому!
І тут Євагрій упав замертво, а Тит зцілився.
Ось така розплата за непримиренність у гніві...
Формальне перебування в церковній спільноті, участь у богослужіннях, зовнішні знаки побожности нічого не варті, коли вони приховуть внутрішню темряву, ненависть до ближнього, непримиренну ворожнечу. Розмова Христа з першоверховним апостолом, як і повчальна історія двох києво-печерських ченців, змушують нас замислитися: а чи здатні ми самі насправді на подвиг прощення? Чи здійснили ми його хоч одного разу – вже не кажучи про сімдесят раз по сім?