В знаковому совєтському фільмі «Джентльмени удачі» (1971) є
трагікомічний образ Василя Алі-Бабаєвича. Дрібний шахрай, засуджений на рік, побачивши,
як тікають із зони його знайомі, й собі подався за ними. Коли його питають: «А
ты зачем бежал?» він простодушно
відповідає: «Все побежали, и я побежал».
На слабких осіб натовп справляє магічне враження. Скільки
злочинів сталося в світі через те, що винуватець не хотів протиставляти себе
натовпові, волів бути, як усі! Скільки людських доль зламала власна
слабкодухість, податливість загальному психозові!
Серед законів, даних Богом Мойсеєві на Синайській горі, був
і такий: «Не
пристанеш до натовпу, схиляючись за більшістю» (Вих. 23:2). І в
зламні миті старозавітньої історії з’являвся мужній пророк, подібний до Іллі, здатний
не зламатися під тиском зрадливої більшости. Саме це рятувало народ Старого
Завіту від розчинення в поганському морі античного світу.
Сам Божий Син перед початком прилюдної проповіді має вислухати
спокусливу пропозицію: «Усе
це дам Тобі, якщо, упавши ниць, поклонишся мені» (Мт. 4:9). Усе –
тобто славу, популярність, масову підтримку, багатство. Але Христос обирає
жменьку апостолів, а натовп відкине Його, волаючи: «Нехай буде розп’ятий!»(Мт. 27:22). Натовп бо не любить тих,
хто виокремлюється з нього…
У суспільстві, де популярність стала культом, оздоровча присутність Церкви потрібна, як ніколи. Її суспільна місія визначається покликанням засвідчити переможну силу гідної меншости, тверезої альтернативи оманливим авторитетам, здатної відстоювати правду й жити за правдою. «Ви – сіль землі» (Мт. 5:13) – навчає Христос Своїх учнів. Він відкриває в маленькій громаді креативну силу, здатну змінити довколишній світ, надати йому іншого смаку. Але тут же й зауважує: «Якщо сіль втратить силу, то як зробити її солоною? Нінащо вона вже не буде більше придатна, хіба щоб викинути геть, аби топтали її люди» (Мт. 5:13). Навряд чи варто щось додавати до цього грізного застереження…