Кожен, хто читав у дитинстві «Острів скарбів» Річарда Льюїса
Стівенсона, пригадує «чорну мітку» (Black Spot) – вигаданий автором зловісний знак звинувачення в порушенні
піратських звичаїв: аркуш паперу з намальованою фарбою або сажею чорною плямою.
Юний Джім, почувши про чорну
мітку, розпитує свого постояльця Білла «А
що це за чорний знак, капітане?», - то чує: «Це щось таке, як повістка на суд, друже».
Чорна мітка – це знак
звинувачення в порушенні піратських правил, втечі зі світу морських
грабіжників. У Стівенсона за нею майже неминуче йде жорстокий суд і не менш
жорстоке покарання. Передчуваючи його, «капітан» Білл помирає від пережитого
потрясіння:
«Коли я відпустив
руку, він підніс її ближче й глянув на те, що було затиснуте в долоні.
- О десятій годині! -
вигукнув капітан. - Лишилося шість годин. Ми ще їх ошалапутимо!
Він зірвався на ноги,
але тут-таки похитнувся і схопився за горло. Так він постояв хвильку,
похитуючись із боку на бік, а тоді, якось чудно скрикнувши, упав горілиць на
підлогу.
Я відразу кинувся до
нього, гукаючи матір, та було вже пізно. Капітан нагло помер від апоплексичного
удару».
В світі православної полеміки час від часу зустрічається
характерний аналог чорної мітки –
лапки («»). Ними таврують тих, хто не належить до кола визнаних автором
священнослужителів, а тому і його сан – сумнівний, несправжній. Він не патріярх, а «патріярх», не архиєпископ,
а «архиєпископ», навіть не монах, а «монах». Богослужіння, відправлювані ним, недійсні, а тому їх треба
дублювати, тепер уже «правильним» священнослужителям, без лапок.
Все це нібито має свої богословські обґрунтування. Сумніви в
дійсності сану формально мотивуються підозрою в перерваному апостольському
спадкоємстві свячень. Спадкоємством свячень називають духовний зв’язок, що
поєднує сучасне священство з апостольською громадою, обдарованою в день
П’ятдесятниці благодатним сходженням на неї Святого Духа. Але щоразу, коли з’являється
надія на спростування цих сумнівів: оприлюднюються докази збереження «неканонічною»
Церквою апостольського спадкоємства, знаходиться шлях до входження під
юрисдикцію канонічно визнаної Церкви, - це чомусь викликає в полемістів не
задоволення, а лють. Адже вони визнають лише себе носіями Божої благодаті.
Повноваження інших заперечуються або ставляться під сумнів.
Людині з-поза постсовєтського простору важко зрозуміти цю
логіку. Але кожен українець, росіянин чи білорус, приречений час від часу
стикатися з реаліями кримінального бізнесу, пізнає знайомі риси. Це боротьба за
монополію. Входячи в реальність посткомуністичного Сходу Європи, де химерно
переплелися релікти совєтського мислення й закони злочинного світу, частина
старої Церкви знаходить собі місце серед нових еліт, пов’язаних суто діловими
стосунками. А отже, живе за законами цього світу та вимагає цього від інших.
І ось раптом з’являється хтось іззовні й виголошує: «Моє Царство не із світу цього» (Ін.
18:36). Він зважується діяти незалежно від успадкованої з СССР церковної
номенклатури. Це ніби жебрак узявся збирати гроші в метро без санкції
кримінальних наглядачів або новостворена фірма відкинула опіку «смотрящих»! Тут і з’являється на світ чорна мітка – «лапки», символ відчужености від світу успіху й
кругової поруки. Немає сумніву: коли б у цей світ заблукав раптом хтось із
апостолів, його звання, дане Христом без санкції «смотрящих» за релігійним
сегментом цього світу, також узяли б у лапки...
Браво, владико!
ВідповістиВидалитиОоо, то ви тягнете на Апостольську рівність?!
ВідповістиВидалити