Колись давно, ще
на початку священничого служіння, я зустрів мудру фразу одного досвідченого
проповідника. Може, я її трохи перефразую:
- - Перші
15 хвилин священник говорить до людей, наступні 15 хвилин – сам до себе, а все,
що далі – для диявола.
Потім я не раз
мав нагоду переконатися в справедливості цих слів. Більше того, чув, що в
деяких семінаріях привчали юнаків вкладатися взагалі в 6 хвилин. Мені б, мабуть, це
було складно. Але життя переконало мене, що 10-15 хвилин – оптимальний час для
того, аби коректно й переконливо витлумачити євангельський текст і виявити сенс
закладеного в ньому послання в актуальних обставинах сьогодення.
Слово «коректно»
я вжив не випадково. Адже проповідник завжди повинен пам’ятати: він не
демонструє свою ерудицію, не пропагує власні політичні переконання, а пропонує
церковну інтерпретацію Христового Євангелія. Свята Літургія, на якій зазвичай
виголошується проповідь, - це не урок катехизису чи нагода висварити
недисциплінованих парафіян. Це служба таїнства, найбільшого з таїнств –
євхаристії, коли сам Христос приходить до вірних під виглядом хліба і вина. І жодні словесні надуживання не
повинні затінювати цього тріумфу єднання пастви і Пастиря.
Небезпеки
приходять, коли позбавлений систематичного контролю священник увіходить у роль всевідного
старця, гуру, й перетворює амвон на сцену, з якої щедро ділиться суб’єктивним
трактуванням суспільної моралі, історії, політики. Особа з авторитарними
схильностями може таким чином розігнати по-християнському побожну частину
громади й зосередити довкола себе психологічно вразливих осіб, що конче
потребують зовнішнього авторитету. Зрештою, так починається чимало тоталітарних
сект. Бог, а тим більше церковна ієрархія, відсуваються в таких ситуаціях на
другий план, поступаючись пріоритетом впевненому в собі лідерові.
Спокусник тріумфує. Бо там, де ієреєві бракує смирення, свідомости своєї апостольської місії як Христового посланця в світ і побожного тремтіння перед Святая Святих, проростає найнебезпечніший гріх – гординя. А вона споконвіку була найефективнішим знаряддям протистояння князя гордині Творцеві. І коли захоплений собою проповідник зловживає довіреною йому місією навчання Божого люду, варто подумки озирнутися: чи не стоїть за його плечима той, на чий рахунок насправді адресований невпинний словесний потік…
Немає коментарів:
Дописати коментар