Колись устами тьоті Моті Розторгуєвої з
Курська Микола Куліш подарував читачам історичну фразу: «Ви серйозно чи
по-вкраїнському?» І хоч ця фраза іронічно характеризувала лише інтелектуальну
вбогість конкретного комедійного персонажа, її сумний підтекст згодом систематично
оприявнювався в ситуації суспільного сприйняття української мови й культури
загалом. Принаймні тут, у Харкові, де розгортався сюжет комедії «Мина Мазайло».
Фатальним, власне, є те, що не лише зовнішні
ворожі сили, а й середовища, які бралися репрезентувати українську культуру
перед зденаціоналізованим оточенням, робили все для того, щоб дискредитувати цю
культуру. Дискредитувати власними провокаційними вчинками, войовничою
риторикою, вульгарною поведінкою і постійними міжособистісними чварами.
Я був безпосередньо причетний до створення в
Харкові перших демократичних організацій наприкінці 1980-х – на початку 1990-х
рр., а потім із сумом спостерігав, як наші романтичні ініціятиви профануються
особами, котрі перехоплювали ініціятиву й наповнювали собою «Спадщину», «Просвіту»,
«Рух». Пригадую, як із жахом почув симптоматичну розповідь однієї зі знайомих,
котра завжди водила на патріотичні заходи свого сина. Він одного разу
закомизився і почав відмовлятися:
- Мамо, я не хочу. Я з тобою не піду. Там же
знову будуть ці… українці…
І слово «українці» 12-річна дитина, етнічний
українець, вихований у патріотичній родині – вимовила з глибокою відразою.
Нам титанічними зусиллями вдалося зберегти
здорове середовище довкола Свято-Дмитрівського храму, переданого громаді 1993
року. Храм став не лише релігійним, але й суспільно-культурним осередком, при
якому діють Колеґія Патріярха Мстислава, недільна школа, бібліотека, виставкова
зала, братство й сестрицтво. Там реґулярно відбуваються наукові й мистецькі імпрези,
меморіяльні заходи. Не від того, щоб у середовище Свято-Дмитрівської парафії
часом проникали скандальні й амбітні особи. Але вони зазвичай надовго не
затримувалися та, переконавшись у неспроможності щось змінити, мандрували
де-інде. Ядро церковної громади складають викладачі вищих шкіл, лікарі,
вчителі, науковці, програмісти.
Довгий час храм був основною опорою
Української Автокефальної Православної Церкви (УАПЦ) – не тільки в Харкові, але
й в Україні. Свято-Дмитрівська громада не брала участи в жодному з ганебних
розколів; сюди прибували на духовний перепочинок зраджені єпископами Патріярх
Мстислав, а потім і Патріярх Димитрій. Але після 2000 р., коли адміністрація
Леоніда Кучми зуміла поставити на чолі УАПЦ свою людину, УАПЦ стрімко починає
вироджуватися, різко змінює власну доктрину й перетворюється на об’єкт кпинів.
Це змусило харківську спільноту дистанціюватися від деґрадованої УАПЦ. Смерть
одіозного глави УАПЦ Мефодія Кудрякова 2015 р., як виявилося, нічого не змогла
змінити. Й тоді громада разом із усією Харківсько-Полтавською єпархією починає
діалог з Українською Греко-Католицькою Церквою (УГКЦ), аби зберегти свої надбання
й продовжити виконання відповідальної місії – бути гідною репрезентативою
української християнської традиції в Харкові.
Це викликає лють у представників давно й
безнадійно маргіналізованих кіл, які прагнули узурпувати за собою статус «українських
патріотів». Починається збір підписів під заявами з вимогою відібрати в
Свято-Дмитрівської парафії так важко відроджуваний храм. З’являються
організації-фантоми, які беруться ініціювати протидію об’єднанню
Свято-Дмитрівської громади з УГКЦ. Провокатори намагаються використати з цією
метою Православну Церкву України (ПЦУ), не маючи жодного права виступати від її
імени. Вибухає скандал, відразливість якого посилюється через те, що він
розгортається під час Великого посту й драматичних подій пандемії Covid-19.
Навряд чи цей скандал
завдасть шкоди розвиткові Свято-Дмитрівської парафії. Швидше за все, він тільки
переконає церковну громаду в правильності зробленого нею вибору. Але сама
ганебна ситуація брутального втручання псевдопатріотичних діячів у церковне
життя і неспроможність деяких українських організацій поставити їх на місце,
стає ще одним чинником дискредитації національної ідеї, яку беруться
репрезентувати згадані діячі. Юрій Пономаренко, один із наших активних парафіян,
залишив у мережі Facebook такий коментар: «Ця ситуація - показник вразливости нашого…
українства, що якісь відбиті маргінали, будучи абсолютно ніким, таки
спромоглися наробити стільки галасу, не виходячи з дому». І це пише обізнана
людина. У сторонніх же спостерігачів скандал лише посилить сумніви в тому,
наскільки процеси національного відродження, ще такі вразливі в Харкові, заслуговують
на серйозне ставлення.
А отже, сучасні тьоті Моті
дістають ще один привід в’їдливо запитати: «Ви
серйозно чи по-вкраїнському?»
Ситуація ганебна, але, як це насправді є прикрим, надто характерна сучасному українському суспільству. Отче Ігоре, знайомий з Вами особисто з початку 90-х і ставлюся до Вас із особливою повагою, як і до Вашої громади, вірю у перемогу розуму. Бажаю лише успішного завершення розпочатої справи.
ВідповістиВидалитиВладико, тримайтеся. Бій за Українську Україну та Українську Церкву триває. Ви чи не єдиний, справжній, осередок української церкви у Харкові. Об'єднання з УГКЦ це вірне рішення для збереження того, що зроблено за ті багато років
ВідповістиВидалити